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अधोलिखितं गद्यांशं पठित्वा तदाश्रितानांप्रश्नानां उत्तरं समुचितं विकल्पं चित्वा लिखत।
अस्माकं देश: भारतवर्षम् । एतस्य उत्तरस्यां दिशायां हिमालय: पर्वतराजोऽस्ति। प्राचीनकाले भारतस्याभिधानमार्यावर्त: आसीत्। अत्रत्या: मूलनिवासिन: आर्या: एव इति विचार: एतेन परिपुष्टो भवति। अत्र पुरा एक: प्रतापी नृपोऽभवत् । यस्याभिधानं भरत: आसीत्। तस्य राज्यं न केवलं भारते एव आसीत्, अपितु विदेशेषु अपि तस्य शासनमासीत् । राज्य-प्रबन्धे स: अतीव कुशल: आसीत् । सर्वे जना: तस्य राज्ये सुखिन: आसन् । तस्याभिधानेनैव एतस्य देशस्याभिधानं भारतमस्ति।
अस्माकं देशे विविधा: भाषा: विविधा: च सम्प्रदाया: सन्ति, परम् अनेकेषां भाषणामुद्गम: संस्कृतभाषा अस्ति, अनेकेषां च सम्प्रदायानामुद्गम: वैदिक-संस्कृति:। अस्माकं भारतभूमि: चैका। तस्मात् ये वयं भारते वसाम:, ते सर्वे एव भारतभूमे सुता:, परस्परं च बान्धवा:। यदि वयं सहयोगेन कार्यं करिष्याम:, परस्परं च स्नेहेन मिलित्वा च स्थास्याम:, तदाऽस्माकं सर्वेषां कल्याणम् । यदि च वयं परस्परं घृणां द्वेषं च दर्शयिष्याम:। तदाऽस्माकं देशस्य च महती हानि: भविष्यति। अत: सर्वेषां परमं कत्र्तव्यं यत् ते सर्वे एव मिलित्वैवात्र वसेयु:, द्वेषं घृणां च त्यजेयु:।
गद्यांश का अर्थ हिन्दी में पढ़ने के लिए यहाँ क्लिक करेंअस्माकं देश: भारतवर्षम् । एतस्य उत्तरस्यां दिशायां हिमालय: पर्वतराजोऽस्ति। प्राचीनकाले भारतस्याभिधानमार्यावर्त: आसीत्। अत्रत्या: मूलनिवासिन: आर्या: एव इति विचार: एतेन परिपुष्टो भवति। अत्र पुरा एक: प्रतापी नृपोऽभवत् । यस्याभिधानं भरत: आसीत्। तस्य राज्यं न केवलं भारते एव आसीत्, अपितु विदेशेषु अपि तस्य शासनमासीत् । राज्य-प्रबन्धे स: अतीव कुशल: आसीत् । सर्वे जना: तस्य राज्ये सुखिन: आसन् । तस्याभिधानेनैव एतस्य देशस्याभिधानं भारतमस्ति।
अस्माकं देशे विविधा: भाषा: विविधा: च सम्प्रदाया: सन्ति, परम् अनेकेषां भाषणामुद्गम: संस्कृतभाषा अस्ति, अनेकेषां च सम्प्रदायानामुद्गम: वैदिक-संस्कृति:। अस्माकं भारतभूमि: चैका। तस्मात् ये वयं भारते वसाम:, ते सर्वे एव भारतभूमे सुता:, परस्परं च बान्धवा:। यदि वयं सहयोगेन कार्यं करिष्याम:, परस्परं च स्नेहेन मिलित्वा च स्थास्याम:, तदाऽस्माकं सर्वेषां कल्याणम् । यदि च वयं परस्परं घृणां द्वेषं च दर्शयिष्याम:। तदाऽस्माकं देशस्य च महती हानि: भविष्यति। अत: सर्वेषां परमं कत्र्तव्यं यत् ते सर्वे एव मिलित्वैवात्र वसेयु:, द्वेषं घृणां च त्यजेयु:।
हमारा देश भारतवर्ष है। इस की उत्तर दिशा में हिमालय यह पर्वतराज है। प्राचीनकाल में भारत का नाम आर्यावर्त था। यहाँ के मूलनिवासी आर्य ही थे, इस विचार को इस से पुष्टी मिलती है। यहाँ प्राचीन काल में एक पराक्रमी राजा था। इस का नाम भारत था। उस का राज केवल भारत में ही नहीं था, पर विदेश में भी उस का शासन था। राजप्रबंध में वह बहुत कुशल था। उस के राज में सब लोग सुखी थे। उस के ही नाम से इस देश का नाम भारत है।
हमारे देश में विभिन्न भाषा और विभिन्न संप्रदाय है, पर अनेक भाषाओं का उद्गम संस्कृतभाषा में है, और अनेक संप्रदायों का उद्गम वैदिक-संस्कृति है। हमारी भारतभूमि एक है। इसलिए जो हम भारत में रहते है,वह सारे भारतभूमि के बेटे है, और एकदुसरों के बांधव है। अगर हम सहयोग से कार्य करेंगे, और एक-दूसरे में स्नेह के साथ (स्नेह दिखाते हुए) मिलकर रहेंगे, तब हम सबका कल्याण होगा। और अगर हम एकदुसरें को घृणा और द्वेषभाव दिखाएंगे, तब हमारे देश की बडी हानि होगी। अतः सब का परम कर्तव्य है की सब मिल के ही यहाँ रहे, और द्वेष, घृणा का त्याग करें।
हमारे देश में विभिन्न भाषा और विभिन्न संप्रदाय है, पर अनेक भाषाओं का उद्गम संस्कृतभाषा में है, और अनेक संप्रदायों का उद्गम वैदिक-संस्कृति है। हमारी भारतभूमि एक है। इसलिए जो हम भारत में रहते है,वह सारे भारतभूमि के बेटे है, और एकदुसरों के बांधव है। अगर हम सहयोग से कार्य करेंगे, और एक-दूसरे में स्नेह के साथ (स्नेह दिखाते हुए) मिलकर रहेंगे, तब हम सबका कल्याण होगा। और अगर हम एकदुसरें को घृणा और द्वेषभाव दिखाएंगे, तब हमारे देश की बडी हानि होगी। अतः सब का परम कर्तव्य है की सब मिल के ही यहाँ रहे, और द्वेष, घृणा का त्याग करें।
129. भारतवर्षस्य मूलनिवासिन: के आसन् ?
1. आर्या:
2. द्रविडा:
3. भारतीया:
4. विदेशीया:
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Answer -(1)
भारतवर्ष के मूल निवासी आर्य लोग थे। प्रस्तुत अंश में ‘आसन्’ शब्द आया है जो कि अस् (होना) लङ्लकार (भूतकाल) प्रथम पुरुष बहुवचन का रूप बनता है।
अस् धातु लङ्लकार (भूतकाल)
एकवचन द्विवचन बहुवचन
प्रथम पुरुष आसीत् आस्ताम् आसन्
मध्यम पुरुष आसी: आस्तम् आस्त
उत्तम पुरुष आसम् आस्व आस्म
भारतवर्ष के मूल निवासी आर्य लोग थे। प्रस्तुत अंश में ‘आसन्’ शब्द आया है जो कि अस् (होना) लङ्लकार (भूतकाल) प्रथम पुरुष बहुवचन का रूप बनता है।
अस् धातु लङ्लकार (भूतकाल)
एकवचन द्विवचन बहुवचन
प्रथम पुरुष आसीत् आस्ताम् आसन्
मध्यम पुरुष आसी: आस्तम् आस्त
उत्तम पुरुष आसम् आस्व आस्म