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अधोलिखितं गद्यांशं पठित्वा प्रश्नानां विकल्पात्मकोत्तरेभ्य: उचिततमम् उत्तरं चित्वा लिखत-
आधुनिकजीवनशैल्यां प्रदूषणं प्राणिनां पुरत: अभिशापरुपेण समायातम् । स्वार्थान्धो मानव: अद्य पर्यावरणं नाशयति। जना: यन्त्रागाराणां विषाक्तं जलं नद्यां निपातयन्ति। तेन मत्स्यादीनां जलचराणां च क्षणेनैव नाशो भवति। नदीजलमपि तत्सर्वथा अपेयं जायते। मानवा: व्यापारवर्धनाय वनवृक्षान् निर्विवेकं छिन्दन्ति शनै: शनै: धरा निर्वना जायमाना अस्ति। तस्मात् अवृष्टि: प्रवर्धते, वनपशवश्च शरणरहिता ग्रामेषु उपद्रवं विदधाति। शुद्धवायुरपि वृक्षकर्तनात् सज्र्टापन्नो जायते। यन्त्रेभ्यो नि:सृतेन वायुना वातावरणं विषाक्तं रुजाकारकं च भवति। वृक्षाभावात् प्रदूषणकारणाच्च बहूनां पशुपक्षिणां जीवनमेव सज्र्टापन्नं दृश्यते। पादपा: अस्मभ्यम् न केवलं शुद्धवायुमेव यच्छन्ति अपितु ते अस्माकं कृते जीवने उपयोगाय पत्राणि, पुष्पाणि, फलानि, काष्ठानि औषधी: छायां च वितरन्ति। प्रकृति: समेषां प्राणिनां संरक्षणाय यतते। इयं सर्वान् पुष्णाति विविधै: प्रकारै: सुखसाधनै: च तर्पयति। अस्माद् हेतो: अस्माकं कर्तव्यम् अस्ति यद् वयं वृक्षारोपणं तेषां संरक्षणम्, जलशुचिताकरणम्, ऊर्जाया: संरक्षणम्, उद्यान-तडागादीनाम् शुचितापूर्वकं पर्यावरणसंरक्षणार्थं प्रयत्नं कुर्याम् । अनेनैव अस्माकं सर्वेषां जीवनम्
अनामयं सुखावहञ्च भविष्यति।
आधुनिकजीवनशैल्यां प्रदूषणं प्राणिनां पुरत: अभिशापरुपेण समायातम् । स्वार्थान्धो मानव: अद्य पर्यावरणं नाशयति। जना: यन्त्रागाराणां विषाक्तं जलं नद्यां निपातयन्ति। तेन मत्स्यादीनां जलचराणां च क्षणेनैव नाशो भवति। नदीजलमपि तत्सर्वथा अपेयं जायते। मानवा: व्यापारवर्धनाय वनवृक्षान् निर्विवेकं छिन्दन्ति शनै: शनै: धरा निर्वना जायमाना अस्ति। तस्मात् अवृष्टि: प्रवर्धते, वनपशवश्च शरणरहिता ग्रामेषु उपद्रवं विदधाति। शुद्धवायुरपि वृक्षकर्तनात् सज्र्टापन्नो जायते। यन्त्रेभ्यो नि:सृतेन वायुना वातावरणं विषाक्तं रुजाकारकं च भवति। वृक्षाभावात् प्रदूषणकारणाच्च बहूनां पशुपक्षिणां जीवनमेव सज्र्टापन्नं दृश्यते। पादपा: अस्मभ्यम् न केवलं शुद्धवायुमेव यच्छन्ति अपितु ते अस्माकं कृते जीवने उपयोगाय पत्राणि, पुष्पाणि, फलानि, काष्ठानि औषधी: छायां च वितरन्ति। प्रकृति: समेषां प्राणिनां संरक्षणाय यतते। इयं सर्वान् पुष्णाति विविधै: प्रकारै: सुखसाधनै: च तर्पयति। अस्माद् हेतो: अस्माकं कर्तव्यम् अस्ति यद् वयं वृक्षारोपणं तेषां संरक्षणम्, जलशुचिताकरणम्, ऊर्जाया: संरक्षणम्, उद्यान-तडागादीनाम् शुचितापूर्वकं पर्यावरणसंरक्षणार्थं प्रयत्नं कुर्याम् । अनेनैव अस्माकं सर्वेषां जीवनम्
अनामयं सुखावहञ्च भविष्यति।
134. ‘पुरत:’ इति शब्द: अस्ति-
1. सर्वनाम
2. अव्यय:
3. सञ्ज्ञा
4. क्रिया
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Answer – (2)
पुरत: शब्द अव्यय है। अव्यय ऐसे शब्द को कहते हैं, जिनके रूप में कोई विकार न उत्पन्न हो, जो सदा एक-सा रहे। अव्यय शब्दों में लिङ्ग, विभक्ति, वचन में कोई परिवर्तन नहीं होता है। जैसे- उच्चै:, नीचै:, अभित:, पुन:, पुरत: इत्यादि।
संज्ञा- किसी जाति, द्रव, गुण, भाव, व्यक्ति, स्थान और क्रिया आदि के नाम को संज्ञा कहते हैं। जैसे-पशु, सुन्दरता, व्यथा, मोहन, दिल्ली आदि।
सर्वनाम- जो शब्द संज्ञा के बदले प्रयुक्त होते, उसे सर्वनाम कहते हैं। जैसे-वह, तुम, मैं, यह इत्यादि। क्रिया- जिस शब्दों से किसी कार्य का करना या होना व्यक्त हो, उन्हें क्रिया कहते हैं। जैसे-रोया, खा रहा, जायेगा आदि।
पुरत: शब्द अव्यय है। अव्यय ऐसे शब्द को कहते हैं, जिनके रूप में कोई विकार न उत्पन्न हो, जो सदा एक-सा रहे। अव्यय शब्दों में लिङ्ग, विभक्ति, वचन में कोई परिवर्तन नहीं होता है। जैसे- उच्चै:, नीचै:, अभित:, पुन:, पुरत: इत्यादि।
संज्ञा- किसी जाति, द्रव, गुण, भाव, व्यक्ति, स्थान और क्रिया आदि के नाम को संज्ञा कहते हैं। जैसे-पशु, सुन्दरता, व्यथा, मोहन, दिल्ली आदि।
सर्वनाम- जो शब्द संज्ञा के बदले प्रयुक्त होते, उसे सर्वनाम कहते हैं। जैसे-वह, तुम, मैं, यह इत्यादि। क्रिया- जिस शब्दों से किसी कार्य का करना या होना व्यक्त हो, उन्हें क्रिया कहते हैं। जैसे-रोया, खा रहा, जायेगा आदि।